Co dokáže Jiří Stivín?
Vivian Schamberger
2025-08-29 04:57:47
Count answers
: 9
Jiří Stivín je jazzový hudebník, multiinstrumentalista, skladatel a pedagog.
Studoval kameru na FAMU, ale po absolutoriu se věnoval výhradně hudbě.
Jeho hudební projev charakterizuje nespoutanost, improvizace, časté přecházení mezi jednotlivými hudebními styly.
Vystupoval v rockové kapele Sputnici, byl členem činoherního souboru hudebního divadla v Karlíně.
Jeho hlavním oborem je však jazz.
Spolu s Martinem Kratochvílem založil v šedesátých letech soubor Jazz Q.
V rámci ročního pobytu v Londýně studoval Královskou hudební akademii.
Po návratu do Československa založil soubor Stivín & Co. Jazz Systém.
V letech 1970 – 73 účinkoval jako člen, sólista a v nakonec i dirigent činoherního orchestru Národního divadla v Praze.
Později utvořil s Rudolfem Daškem uskupení System Tandem, které se setkalo s velkým úspěchem jak u posluchačů tak u odborné veřejnosti na mnoha předních evropských jazzových festivalech.
V osmdesátých letech působil především jako sólista účastnící se mnoha vlastních i cizích hudebních projektů.
Jeho dvojalbum Výlety bylo v roce 1981 zařazeno mezi nejpozoruhodnější evropské jazzové projekty roku.
Od poloviny osmdesátých let také pedagogicky působí na Pražské konzervatoři, kde vyučuje hru na flétnu.
Na Jazztage Leverkusen ’86 Stivín přišel s vlastním Workshop Band a další s Günther „Baby“ Sommer, Theo Jörgensmann a Barre Phillips.
Věnoval se i tvorbě hudby pro film a divadlo.
Russel McKenzie
2025-08-15 08:59:14
Count answers
: 8
Jeho oblíbenci 경찰一緒 Petr Co tuto.AD hdham. Jiří
hraje na bicí.
Že si Jiří zvolil jako hlavní nástroj právě bicí, prý určitě také souvisí s touto deskou.
Nikdy mě nenapadlo, že bych měl hrát na cokoliv jiného než na bubny.
Kdykoliv k nám přišel na návštěvu nějací bubeník, hned jsem se ho ptal ‚prosímtě, jak hraješ na piano‘, a on se divil, proč jako na piano.
No proto, že mě do něj pořád nutí.
Ale zpětně jsem za to samozřejmě rád, protože jsem se naučil noty a určité věci z hudební teorie, které se mi hodily i k bubnování.
A nakonec jsem se k těm bubnům dostal.
Měli jsme s ním doma na videu i nějaký koncert, který jsem sjížděl pořád dokola.
Ale silně mě také ovlivnil Chick Corea Elektric Band, který hrál před revolucí v Praze a se kterým přijel Dave Weckl.
Tehdy jsem ho viděl poprvé a začal prostě poslouchat Weckla.
Od patnácti do osmnácti jsem měl takové ‚wecklovské‘ období.
I později jsem se k Wecklovi rád vracel.
Jako ukázku z tvorby svého velkého oblíbence vybral Jiří Stivín ml. kompozici 7th Ave.
South ze sólové Wecklovy desky Heads Up.
Což pojednává o klubu v New Yorku, kam chodil mladý Weckl poslouchat bratry Breckerovy, ostatně proto si do téhle skladby Randyho Breckera pozval.
Následuje pár historek o častých Wecklových návštěvách Česka.
Poté se řeč stočí k dalším mistrům paliček.
Oba pánové se shodnou na obdivu k Billymu Cobhamovi, host ovšem jmenuje jako dalšího svého zásadního inspirátora Steva Gadda.
Jako ukázku Gaddovy brilantní práce vybere skladbu Two’s Blues z desky Concierto kytaristy Jima Halla.
Shawna Jakubowski
2025-08-08 04:30:04
Count answers
: 7
Jiří Stivín a Jazz Kvartet
středa 3.9.2025 Domažlice
neděle 17.8.2025 v 17:00 Nový Bor
9.8. - 16.8.2025 Frýdlant v Čechách
středa 6.8.2025 Zdar nad Sázavou kostel sv.J.N. na Zelene Hoře
Festival P. Dvorského s Václavem Uhlířem
Letní jazzová dílna Karla Velebného
Baroko s Václavem Uhlířem
Kaia Beer
2025-08-08 00:21:33
Count answers
: 4
Dokážu zahrát na všechno, co má díru, říká tento multiinstrumentalista, typický svou placatou čepičkou.
Hudba jej stále uchvacuje, nejvíce ho vzrušuje improvizace.
Většina lidí, která má talent k improvizaci, když se musí učit stupnice, tak se na ten nástroj vykašle a přestane dělat muziku úplně.
Druhou sférou působnosti je pro Stivína vážná hudba: Kromě jazzu mě baví muzika předklasická.
To je sice vážná hudba, ale nevyužívá symfonických nástrojů.
Jde spíše o předklasickou renesanční a barokní 'komořinu'.
V ní se mohlo improvizovat a už dopředu se počítalo s tím, že ji interpret nějakým způsobem dotvoří, podobně jako v jazzu, nalézá Stivín podobnosti mezi styly, které dělí několik staletí.
Skladbu studoval na londýnské Royal Academy of Music v roce 1969 a také na pražské Akademii múzických umění.
Někdejší student kamery na pražské FAMU natočil před pěti lety svůj první film, dokument o životě jeho matky, herečky Evy Svobodové, s názvem Máma a já.