:

Co je to lidství?

Nigel Spinka
Nigel Spinka
2025-09-05 19:41:23
Count answers : 7
0
Lidství – to, co činí člověka člověkem, lidské jednání oproti nelidskému. Lidské je dobré. Lidské musí být dobré, protože bůh stvořil člověka k obrazu svému a bůh je dobré. Obsah této normy nám říká, čím se lze provinit proti lidskosti, jaké chování je nelidské, ergo tedy jeho opak můžeme považovat za lidské. Pokusme se nyní o jinou cestu s pomocí příkladu. Za ten nám poslouží třeba lež. I když uznáme ohromnou variabilitu lidských kultur a etických systémů, zřejmě se shodneme na tom, že lhaní a podlost, patří mezi jevy všeobecně odmítané. Z hlediska hodnot by tedy „lidské“ mělo být nelhat. Lze tedy považovat chování, které se vztahuje pouze k nám za typicky lidské a založit na něm definici lidství. Stojíme proto na křižovatce rozhodnutí, zda nadále vnímat lidství ryze pozitivně, nebo přijmout složitý pojem v celé jeho komplexnosti a nezahrnovat pod něj výhradně kladné jednotliviny, nýbrž vše, co se s člověkem pojí. Jestli přistupovat k lidství jako k přirozenosti a vycházet z reálného projevu ve světě, či k jako vytvořenému ideálu kladných hodnot, k němuž bychom za optimálních podmínek měli směřovat.
Kris Kihn
Kris Kihn
2025-08-30 03:53:57
Count answers : 8
0
Lidství je bytí člověkem. Lidství znamená schopnost být humánním, cituplným, lidským v dobrém slova smyslu, tedy např. netechnokratickým, nefachidiotským či nezvířeckým. Lidství je Humánnost,"Peoplečenství, lidskost"
Agnes Stoltenberg
Agnes Stoltenberg
2025-08-28 01:49:31
Count answers : 14
0
Lidé mají potřebu naděje, pravdy, svobody, lásky, empatie od druhých a hledání smyslu života. Důležitá je potřeba sebelásky. Když se nemáme rádi, není nám moc dobře na světě. Lidská společenství tuhle potřebu historicky naplňovala skrze náboženské a filozofické systémy.
Eldred Reilly
Eldred Reilly
2025-08-18 15:53:53
Count answers : 7
0
Být člověkem znamenalo vždy starat se o své bytí, být sám sobě otázkou. Kniha se zabývá tím, jak lidé odpradávna rozumějí sami sobě ve filosofické reflexi a jak se tyto podoby sebeporozumění označení jako zoon logon echon, zoon politikon, imago Dei, ego cogito, ens volens, homo faber, homo ludens apod. v dějinách proměňují. V tomto smyslu potom příslušná specifická antropologie tvoří teoretické, resp. filosofické základy daného vědního oboru, smysluplnost jeho poznatků, neboť jejím východiskem je určité pojetí člověka. Zabývá-li se pedagogika, zjednodušeně řečeno, utvářením osobnosti člověka, musí vědět, jak píše autorka ve své předmluvě: „kým jsme, kam směřujeme, jaký smysl má náš život“ atd., neboť z toho je nutno odvodit otázku „co lze na člověku změnit a ovlivnit výchovou a vzděláním“. Kniha si klade náročný cíl uvést čtenáře nejprve do zrodu a základů antropologie vůbec, tj. zejména do způsobů utváření a hledání lidské identity. Každá z devíti kapitol této nejobsáhlejší, třetí části knihy, stejně jako předcházející druhá kapitola, je proložena ukázkami z textů, „náměty k zamyšlení“ a úvahami o výchovných a vzdělávacích aspektech různých pojetí člověka. Závěrečná kapitola celé knihy, nazvaná Člověk jako bytost vychovávající a vychovávaná, je shrnutím kritických poznatků z této rozsáhlé pouti dějinami a formami filosofické antropologie. Je to filosofický závěr o vztahu výchovy k „existenciální struktuře lidského pobytu“, k „nehotovosti a otevřenosti člověka“ a o antinomiích a naléhavých otázkách výchovy samé.
Isac Legros
Isac Legros
2025-08-11 09:08:33
Count answers : 7
0
Lidstvo jako celek. Lidství – to, co činí člověka člověkem. Lidskost, lidské jednání na rozdíl od nelidského.
Jeff Wisozk
Jeff Wisozk
2025-07-31 19:16:34
Count answers : 9
0
O pochopení a popis lidství neboli nátury, lidské přirozenosti, se celé psané dějiny pokoušejí filosofové většiny škol, teologové snad všech náboženství a s nimi řada umělců. Teprve později se s ním začali trápit historici i lékaři a spolu s evolucionisty i sociologové a psychologové. Kognitivní, afektivní a sociální neurověda jsou na této cestě nejmladší. Tato knížka ve třinácti kapitolách popisuje, co dělá člověka člověkem na úrovni funkčních systémů lidského mozku a jejich vztahů jak k zevnímu světu, tak k sobě vzájemně. Genové a buněčné roviny stavby a činnosti mozku se nedotýká, zato přesahuje do psychologické a sociální roviny. Mentalizace vypráví o tom, jak malé děti začínají poznávat, že druzí lidé nejsou věci a mají自己的, přímo nerozlišitelné niterné stavy. Empatie nebo vciťování je další základní znak lidství.