Co je typické pro impresionismus?

Alene Ratke
2025-07-29 16:20:45
Count answers
: 11
Těžištěm hudebního impresionistického výrazu je harmonie, která se již neřídí ustálenými zákony.
Typické jsou časté změny modality uvnitř skladeb, složité a rozmanitě obměňované akordy a uvolněná tonalita.
Dochází k emancipaci všech tónů stupnic kromě tóniky, jíž je její hlavní význam ponechán.
Impresionistická díla postrádají práci s tématem, melodie ztrácí na významu a objevuje se převážně pouze v útržkovité formě.
Impresionismus v hudbě zrušil či alespoň znejasnil pravidlo formálního členění skladeb, stejně jako v malířství rušil perspektivu.

Domenica Mann
2025-07-29 14:33:29
Count answers
: 5
Impresionistické malby jsou speciální tím, že vytvoří výsledný obraz až na divákově sítnici.
Malíř si velmi často smíchá jasné a čisté barvy, které se pak misí a nanáší rovnou na plátno.
Naprosto vyloučená je čerň, šedé valéry a pevné kontury.
Tyto barvy nahrazovali tmavě zelenou.
V impresionismu se nesetkáme s lomenými barevnými tóny.
Impresionismus se jako směr omezil převážně na zrak, umělci se zaměřují na zachycení nálady či atmosféry v daném okamžiku, malují to, co vidí a nic si nepřikrášlují.
V obrazech se odráží vliv světla, atmosféry a roční doby.
Typické jsou rychlé tahy štětce, jelikož jim šlo o zachycení tzv. prchavosti dojmů, okamžiků, jenž jsou vnímány jako světelná záležitost.

Elaina Tremblay
2025-07-29 13:04:57
Count answers
: 10
Typický impresionistický obraz poznáme většinou už na dálku – charakteristickým znakem tohoto směru je především důraz na okamžikovost, zobrazení bezprostředního dojmu a zachycení prchavých světelných jevů a barev v přírodě. Tento přístup k malbě tedy znamenal opuštění tradic akademické ateliérové tvorby a přechod k rychlému způsobu malby v plenéru, což bylo pro soudobou generaci pobuřující. Impresionistické obrazy postrádají pečlivou vypracovanost a náročné kompozice starých mistrů, ale zobrazují okolní svět v momentální náladě a dávají důraz na vzácnost a jedinečnost rychle mizejícího dojmu.
Základním znakem impresionistické malby je čistá barevná skvrna, důležitá pro zachycení prchavosti světla a zářivé barevnosti krajiny. Téměř všichni impresionisté nepoužívají černou barvu ani kontury, ale hlavně zářivé, nemíchané barvy. Obrazy jsou tvořeny skicovitou, rychlou technikou, většinou krátkými tahy a lehkými doteky štětce. Kompozice bývá většinou dost jednoduchá, na rozdíl od komplikovaných a promyšlených maleb přijímaných do oficiálního Salonu, na kterých malíři pracovali i několik měsíců. Velkou roli hraje též uplatnění optických zákonů, kdy se výsledný obraz barevných skvrn spojuje až v divákově oku.