Jak se tvoří film?
Agnes Stoltenberg
2025-07-27 11:10:22
Count answers
: 14
Filmové vyprávění vychází z našeho způsobu vnímání světa kolem nás.
Pomocí objektivu ukazujeme jednotlivé části filmu a tím vyprávíme příběh.
Na jaké části podemos film rozložit.
Filmové políčka se spojují do záběru.
Záběr můžeme zjednodušeně popsat jako část filmu, kterou natočí kamera na jeden zátah – od zapnutí do jejího vypnutí.
Jednotlivé záběry se skládají do scén.
Skládáním a střídáním záběrů v určité posloupnosti vyprávíme příběh.
Technicky chápeme střih jako uspořádání nasnímaného materiálu do plynulého vyprávění, které vede diváka příběhem jasně a logicky.
Záběry, jejich délkou a jejich spojováním, vytváříme rytmus a tempo filmu.
Jednotlivé záběry se skládají v časové posloupnosti v takzvaném filmovém čase, kdy celý film může zabírat mnohem delší časový úsek, než je skutečný čas, ve kterém se na filmové dílo divák dívá.
Ulises Herzog
2025-07-27 10:20:09
Count answers
: 10
Preprodukční fáze přípravy filmu zahrnuje námět, dramaturgickou explikaci a vizuální představa.
Producentská strategie potom zahrnuje smluvní zajištění projektu, rozpočet, fundraising a pitching námětu nebo scénáře.
Role ve štábu jsou scénář, režie, kamera, výprava a casting.
Lokace zahrnují výběr a zajištění lokací, logistiku, ubytování a catering.
Natáčení pak vyžaduje technická a organizační řešení a terminologickou bázi.
Hudba a zvuková postprodukce nabízí technologické a tvůrčí možnosti.
Dále je zde střih, který zahrnuje tempo, skladbu a tvorbu významu.
Finální příprava díla do distribuce je dalším krokem.
Poté nastupuje komerční versus artová strategie, která zahrnuje marketing, festivalový okruh a komunikaci se světovou scénou.
Následuje PR filmu, který zahrnuje rozhovory, účast na premiérách a festivaly.
Dopady úspěchu nebo neúspěchu zahrnují divácké ohlasy, odbornou kritiku a proměny postoje koproducentů.
Nakonec je zde další život audiovizuálního díla.
Houston Kovacek
2025-07-27 08:46:39
Count answers
: 6
Filmový štáb je štáb založený za účelem výroby filmu.
Dělí se na hlavní štáb, který tvoří zástupci hlavních složek filmu, a ti dále mají své vlastní podštáby, ve kterém jsou jejich asistenti a pomocní pracovníci.
Z uměleckého pohledu je nejvyšší autoritou režisér, který rozhoduje o vlastním procesu výroby, použitých postupech, obsazení apod., a řídí práci dalších tvůrčích složek štábu.
Rozhodnutí, která výrobní jednotka bude kdy točit co, se dělají dlouho před samotným natáčením, v přípravné fázi, a konečné slovo v nich má producent, resp. producentské studio či společnost.
Filmový štáb se skládá z různých dílčích štábů, jako je štáb kameramana, architekta, mistra zvuku a dalších, každý se svými vlastními profesemi a funkcemi.
U nízkorozpočtových, amatérských, studentských či autorských filmů může být celý štáb omezen na několik málo lidí, v krajním případě může všechny funkce zastat jediná osoba.
Výrobní jednotky jsou dílčí štáby, sestavené za účelem natočení vedlejších nebo podružných záběrů do téhož filmu, souvent souběžně s natáčením hlavního výrobního štábu.
Pointou existence vedlejších výrobních jednotek je ušetření nákladů a času během realizační fáze – pokud některé záběry nevyžadují větší hereckou akci a současně se odehrávají na exotických nebo nedostupných místech, pak to opravňuje jejich založení a natočení těchto záběrů.
Celkové náklady na natáčení této jednotky jsou menší než ty u hlavního štábu.
Filmový štáb se dělí do několika fází: předprodukce, produkce a postprodukce, każdá se svými vlastními profesemi a funkcemi.